ORIOL TARRASÓN

Director de la Cia. Les Antonietes
  •                                                                                          CATALÀ
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • MENU

Un mambo al ring





La meva primera experiència amb la companyia Les Antonietes va ser amb la seva divertidíssima versió del clàssic de William Shakespeare Much ado about nothing / Molt soroll per no res. La companyia dirigida per Oriol Tarrasón es va endinsar aleshores amb un sorprenent i fresc sentit de l’humor en el teixit de mentides que nodreix la clàssica guerra de sexes que des dels temps del clàssic anglès sembla que tampoc ha canviat tant. Des de llavors, les Antonietes han fet carrera visitant des d’un punt de vista molt propi i lliure clàssics d’Ibsen, Txèkhov, Tennessee Williams i novament Shakespeare. En concret, la seva Stockmann, una versió molt lliure de l’obra Un enemic del poble de l’autor noruec Henrik Ibsen, va ser la confirmació de l’esperit lliure i el gran talent d’una companyia que representava un bon cop d’aire fresc, de caràcter propi i ferm, en l’escena teatral barcelonina. Amb Un somni americà, Les Antonietes arriben al Teatre Lliure col·laborant amb la seva Kompanyia Jove i portant a escena una  magnífica producció a partir de les lectures dels noms més rellevants del teatre nord-americà de la primera meitat del segle XX: Tennessee Williams, Arthur Miller, Eugene O’Neil, John Steinbeck i William Saroyan. Un fresc que perdura en el temps, el d’aquells que no encaixen en l’anomenat somni americà, que podríem fer extensiu a tot occident, aquells que volen una altra realitat més personal i que no troben el seu espai, o als qui se’ls nega cap espai. I finalment, Les Antonietes arriben al Temporada Alta amb Un tramvia anomenat desig de Tennessee Williams, amb una demolidora Annabel Castan interpretant a Blanche DuBois, i plena dels personatges desesperats per agafar aquell darrer tren  que simbolitza els desitjos truncats, reprimits, gairebé podrits. 

Ara, el seu director Oriol Tarrasón presenta per primer cop una obra pròpia sota el títol Mambo. Interpretada magníficament per Annabel Castan i Dani Arrebola, mostrant ambdós una excel·lent capacitat per passar de la situació més dramàtica a la ironia i comicitat més subtils, establint de bon començament una gran complicitat amb el públic, molt proper en el petit Maldà, tot un veritable repte; l’obra ens mostra com un matrimoni es va divorciant dia a dia en veure com els seus somnis d’amor es van escapolint amb el pas de la vida, tot arribant a la conclusió que potser aquest procés de divorci continu és la manera de mantenir viva la seva relació. Com diu el cartell de l'obra, es tracta d' una absurda comèdia negra.

El seu autor i director, Oriol Tarrasón, respon algunes de les moltes preguntes que se’m plantejaren tot veient l’obra, aquest Mambo que Les Antonietes amb molt d´humor ens fan ballar tot mirant-nos a un mirall que no sempre volem mirar.

Per què un mambo per a parlar d’una parella que s’està divorciant?

Perquè el Mambo és un ball que només té sentit des de l’alegria. En general quan un balla està content i el mambo és molt animat. Difícil de ballar des de la confusió d’un divorci.

És la primera vegada que Les Antonietes porteu a escena una obra pròpia. Com ha estat l’experiència?

De cara a la companyia ha estat molt interessant, divertit i alliberador. Ens encanta fer clàssics, són textos meravellosos, però artísticament t’has de proposar anar més enllà del previsible i fer allò que un creu necessari. En aquest moment no hi havia cap clàssic que respongués a les necessitats de la companyia. Tant per temàtica com per necessitats de producció.

Aquest pas és un canvi en la vostra trajectòria com a companyia i precisament l’obra Mambo mostra en certa manera com ens anem construint una gàbia negada al canvi. Per què creus que hi ha aquesta por al canvi?

La por és inevitable per l’ésser humà. Incertesa, canvi, pèrdues emocionals i materials. Quan no som capaços d’explicar-nos perquè ens passen les coses ens agafa por i ens aferrem a la idea que res ha de canviar. Ens construïm un guió i esperem que la vida en general i la resta de les persones hi encaixin. En certa manera aquesta obra parla de què fer quan el canvi és evident i no som capaços d’acceptar-lo. És el problema del personatge masculí de l’obra. Com a companyia també veiem que havíem de fer canvis i els hem fet abandonant els clàssics. Cal acceptar els canvis!

Creus que el matrimoni té encara sentit en els nostres temps o és més aviat un contracte herència de quan home i dona tenien dos rols complementaris que sortosament es van difonent?

Crec que els rols en la nostra societat van canviant. I més que ho faran. La nostra generació ha crescut en una societat negada al canvi. Quan jo tenia 8 o 10 anys hi havia molts pocs divorcis. Ara els nens de 8 o 10 tenen més d’un pare o mare. Nous germans apareixen de sobte. No crec que aquests nens quan creixin creguin en una societat tan immobilista. L’amor i el rol en el matrimoni són dues coses molt diferents.

Hi ha un moment de l’obra on el personatge interpretat per Annabel Castan diu que ja no sap distingir si el que viu és teatre o realitat. Pot ser que l’arrel del problema de les relacions sigui precisament el grau de mentida que hi posem per adaptar-nos ?

Pot ser. A qui mentim més als altres o a nosaltres mateixos? També hauríem de preguntar-nos si les nostres mentides sempre  són conscients o no?

Dario Fo deia que si ets capaç d’observar i llegir bé el llenguatge de les mans i de tot el cos, no se t’escapa la mentida aliena. La paraula és la gran aliada per fer mal a l’altre?

Sobretot en el cas dels personatges que només escolten les paraules però no veuen què hi ha darrera.

Ara em ve al cap l’escena de Johnny Guitar de Nicholas Ray, on Sterling Hayden interpretant a Johnny 'Guitar' Logan li demana a Vienna, interpretada per la meravellosa Joan Crawford, que li menteixi i li digui que l’estima. En la vostra obra, el personatge masculí es nega a deixar marxar la dona, i aquí entra clarament la relació entre mentida, addició a l’altre, possessió. Estem fets per relacionar-nos o per fer-nos servir?

Hòstia, no sé massa perquè estem fets. Potser aquest és el problema. Pensem que estem fets per alguna cosa. A mi em sembla que senzillament estem fets. Sense més. Això t’acosta a un nihilisme que espanta i per això intentem trobar sentit a allò que fem i a més a més esperem que tothom pensi com nosaltres. Potser hi ha qui creu que està fet per servir. D’altres per relacionar-nos. D’altres per manar. Cadascú és lliure de creure el que vulgui. En tot cas jo penso que si assumíssim que les coses només Són i nosaltres només Estem tot seria més senzill.

Parlant del procés de creació de l’obra, què ha estat el més complicat en la creació dels personatges?

Construir uns personatges que sense la relació amb el públic no tenen sentit. Assajar això sense públic és difícil. Sort que el Dani i l’Annabel són dos actors meravellosos.



© David Tarrasón 



L’obra es representa al Maldà, on teniu el públic molt a prop i amb el qual interactueu. Què us aporta aquesta proximitat i com percebeu la reacció del públic amb aquesta interacció?

Justament, com sabia que faríem l’obra en aquesta sala necessitava treballar a favor. Cada vegada m’interessa més evidenciar el fet que aquella ficció està passant de veritat. Però no deixa de ser ficció. El teatre és una ficció. És una idea molt antiga. Brecht n’és el gran exponent. La diferència és que ell alliçonava el públic i malauradament per això el seu teatre ha envellit molt. Però segueixo pensant que Brecht és una de les figures més importants del teatre. I m’agrada la possibilitat de compartir la voluntat d’acceptar una ficció entre públic i actors. Aleshores el teatre és un joc i és meravellós jugar junts.

La representació dóna un sensació d’estar oberta a la incorporació de nous elements a cada funció. Aquesta sensació d’obra viva, no només per ser en viu, és real?

Absolutament. Sinó no tindria sentit tot el que acabo de dir. Jo mateix que veig la funció cada dia i em sorprenc de les incorporacions dels actors cada vespre. Idees, reaccions del públic. El públic ha de saber que quan més veus aquesta obra més coses passen. No és una “pièce bien faite” què és el terme que s’usava al segle XVII per parlar de teatre. I en som conscients. Si algú té aquesta idea com a crítica de l’espectacle que sàpiga que no és un error. El que està pensant és exactament el que volíem que pensés.

També hi ha alguns moments que donen sensació de Reality Show. La vida s’ha convertit en un espectacle?

La vida és un show i pensem que nosaltres en som els presentadors. Però no. A vegades ni tan sols ens  han invitat al nostre propi show. A vegades veiem la nostra vida des de la platea com si n’haguéssim pagat entrada i ens diem: Per què ens passa això? És el problema dels personatges de l’obra. Per què ja no poden ballar alegrement el Mambo? No ho saben, ni ho entenen , ni ho accepten per tant només queden els retrets.

Per acabar, ens podries explicar un somni o algun record d’infantesa?

Encara que sembli una broma el que diu el Dani a l’obra jo somio contínuament que em quedo en blanc a l’escenari, trec el text i no trobo la pàgina per poder seguir. Aleshores et despertes atabalat i et promets que deixaràs per sempre de fer teatre. Fins que et ve al cap una altra idea i ja hi tornes a ser.


L'obra Mambo de la companyia Les Antonietes es podrà veure al Maldà fins el dia 11 de desembre.

Per a més informació elmalda.cat/mambo









Una entrevista de Juan Carlos Romero
Les Antonietes lesantonietes.blogspot.com.es
Fotografies cortesia de Les Antonietes
Segona fotografia obra de David Tarrasón . © David Tarrasón
Tots els drets reservats