MONIQUE MBEKA PHOBA


Temes polítics i socials







Monique Mbeka Phoba, cineasta, poeta, novel·lista, periodista, crítica de cinema i gestora de projectes, nascuda a Brussel·les el 1962, és de la República Democràtica del Congo.

Moltes coses han evolucionat en termes de tecnologia des de la nostra conversa en 1997 ...

Hi ha hagut molta evolució en termes de tecnologia i això ha tingut molta influència en la forma en què treballem. Per exemple, durant el meu últim projecte cinematogràfic que vaig coproduir amb un equip de joves estudiants de teatre a Kinshasa, cal dir que ens hem beneficiat enormement de l'entorn virtual que és una part tan important del nostre món d'avui. Vaig conèixer aquests joves que volien fer cinema malgrat que no existeix una escola de cinema a la República Democràtica del Congo. Em vaig oferir a ser part de la producció d'una pel·lícula el tema de la qual va ser proposat per un d'ells. Per tant, a la vegada que van aprendre a fer una pel·lícula van abordar tots els aspectes de la producció. Chico Kabeya Muya, que va fer la formació, va coproduir la pel·lícula amb mi. Hem treballat amb les petites càmeres digitals, i ens comunicàvem a través d'Internet i SMS, perquè jo pogués seguir la producció dia a dia i intervenir si era necessari.

Aquest tipus d'interactivitat virtual, va donar lloc a una pel·lícula sobre el primer equip de futbol africà negre a la Copa del Món de 1974 . Chico Kabeya i jo vam penjar un vídeo a Internet com a prèvia de la pel·lícula i vam rebre respostes de tota mena de persones interessades en una pel·lícula d'aquest tipus, especialment en vigílies de la Copa del Món que es va celebrar a Sud-àfrica. Això demostra l'important paper que Internet pot exercir en la producció i promoció de les pel·lícules, que no era el cas fa alguns anys. Va ser el resultat de mostrar el tràiler mitjançant la compartició del vídeo a Internet que la gent va ser conscient de l'existència de la pel·lícula, per tant va ser una eina de promoció molt eficaç.

Podries parlar-nos de les dones africanes i la seva imatge en el cinema? En les teves converses amb altres dones africanes cineastes, perceps un imaginari de la dona africana, una experiència a través dels ulls de les dones africanes?

Les dones són cada vegada més visibles en el cinema i crec que tenim la intenció de donar-nos suport i mantenir-nos mútuament al corrent de les dificultats. Per exemple, vaig iniciar la primera trobada entre Angèle Brenner Diabang i Osvalde Lewat-Hallade, facilitant la seva invitació d'entrada a Taiwan, que per a elles va ser una experiència poderosa. I aquests són els dos noms més destacats de la nova generació de la dona en el cinema africà. Osvalde va contribuir al projecte de la pel·lícula de futbol quan vaig tenir grans problemes financers, ja que no havia obtingut finançament. Quant a la representació de la dona a la pantalla, es van fer tres pel·lícules emblemàtiques dels últims deu anys: Al'leessi an African actress (2005) de Rahmatou Keita del Níger, la meva pel·lícula, Anna l'enchantée (2000) i Yandé Codou Sene, la griotte de Senghor (2009) d'Angele Brenner del Senegal.
A aquestes tres pel·lícules, puc afegir-ne una d'un home, perquè crec que la pel·lícula Mère-Bi de William Mbaye mostra la sensibilitat femenina d'un home que des de la infància va viure banda a banda amb la personalitat excepcional de la seva mare, Annette Mbaye d 'Erneville, la primera periodista de ràdio de l'Àfrica oest, pel·lícula que va portar amb ell durant anys. Hi ha pel·lícules de les dones sobre les dones, com ara L'art d'une prêtresse sobre Werewere Gust de Sandra Boukhani, però també sobre les dones en contextos polítics, com Jihan El tarhi: l'Afrique a Morceaux, sobre els conflictes a la regió dels Grans Llacs, Cuba, une Odyssée africaine, sobre el Che al Congo, Behind the rainbow (Le Pouvoir détruit-il li rêve?), sobre la rivalitat històrica entre Thabo Mbeki i Jacob Zuma al centre de la ANC; Osvalde Lewat: Un amour pendant la guerre i Une afer de nègres; Anne-Laure Folly Reimann: Les oubliées, Femmes aux yeux ouverts i Femmes de Níger; Nadia el Fani: Ouled Lenine, que significa "els nens de Lenin", una pel·lícula que evoca el compromís polític del seu pare, que era un comunista. O les meves pròpies pel·lícules amb temes polítics: Revue en vrac, sobre la nova llibertat d'expressió al Congo després de la fi del sistema de partit únic a l'ex-Zaire a principis de la dècada de 1990. I el meu film Deux petits tours et puis s'en Vont ..., que tracta de l'elecció presidencial el 1996 a Benín, on l'exdictador Kérékou, que havia estat expulsat el 1991, torna al poder democràticament. Aquestes pel·lícules mostren que les dones han invertit considerablement en l'esfera política i són respectades. Però cal reconèixer aquesta mirada específicament femenina en qüestions polítiques. Perspectives que travessen la família, la intimitat de sofriment, i mostren l'auto reflexió. Les dones africanes cineastes parlen entre elles? Al meu entendre, no prou. Aquest moviment ha de recuperar d'anys d'estar en un estat vegetatiu, i en aquest àmbit, les dones no són una excepció. No obstant això, m'he adonat que entre les dones és més fàcil criticar les nostres respectives pel·lícules.

Algunes reflexions sobre el cinema africà en termes de llenguatge i comunicació ...

Hi ha dues realitats que ens obliguen a ser més receptius al fet d'haver de parlar anglès; l'auge del poderós Nollywood de Nigèria i la indústria audiovisual a Sud-àfrica. Molts congolesos s'introdueixen en el cinema a través de Sud-àfrica, on hi ha una gran comunitat congolesa. Ja hi ha dos directors que s'han assentat a Sud-àfrica, Makela Pululu i Sandra Boukhany. I mentre ells són de parla francesa, l'anglès és el seu idioma quotidià. Claude Haffner, d'origen congolès, treballa com a assistent en produccions cinematogràfiques. Un altre congolès Petna Ndaliko viu a l'est del Congo i està en constant relació amb Uganda. A mesura que les indústries cinematogràfiques i audiovisuals a l'Àfrica caminen cap a la professionalització, l'ús de l'anglès s'està convertint en quelcom cada vegada més necessari.

La teva evolució en el cinema des del teu debut al present ...

He fet nou documentals, quatre a Benín, quatre al Congo i un a França. M'he ocupat sobretot de temes polítics i socials. Crec que les pel·lícules per les quals se'm coneix millor són: Anna l'echantée, sobre un cantant jove que viu en una família polígama. Sorcière la vie !, sobre la barreja de creences al Congo-Kinshasa, i l'última pel·lícula, Entre la coupe et l'elecció, sobre el primer equip africà negre a arribar a la Copa del Món, en 1974. Recentment, vaig tornar a escola , on vaig acabar e1 Màster en guió i estic enmig de l'escriptura de dos projectes de ficció per a un llarg i un curtmetratge. A més d'aquests projectes, vaig publicar un llibre de poemes anomenat "Yémadja" i estic preparant un recull d'històries curtes. Estic segura que vaig a escriure més i més amb el temps, per què no novel·les i assajos, també? I m'encantaria arribar a ser professora de cinema.

Vaig gaudir del teu film Anna realitzat a Benín, podries parlar de la seva conceptualització i producció.

Vaig conèixer a Anna a un club de jazz a Cotonou i em vaig quedar molt impressionada per la seva veu. Poc després, vaig ser contactada per un productor francès que estava buscant un director a Benín per a una sèrie anomenada "Girls Around the World", l'objectiu era centrar-se en nenes de disset anys d'edat, dels quatre racons del món, i cada pel·lícula seria dirigida al país respectiu. Un dels criteris va ser que els directors tinguessin experiència en la coproducció internacional. En viure a Benín, vaig ser escollida. Em va demanar que pensés en una noia de disset anys d'edat que pogués simbolitzar el context psicològic i emocional d'una nena africana en vigílies de l'any 2000, vaig recordar la jove cantant Anna, molt contenta de tenir els mitjans per a fer una pel·lícula sobre ella . Però, vaig canviar el meu escenari. Si no hagués estat part de les "Girls Around the World", la sèrie, igualment hagués fet una pel·lícula específicament sobre ella com a cantant.

Però les condicions del projecte eren mostrar l'entorn en què vivia. Jo era completament inconscient del fet que l'Anna vivia en una família polígama. Aquesta pel·lícula em va donar l'oportunitat d'entrar molt íntimament en aquesta família, tan tradicionals com moderns, i un molt bon exemple de totes les contradiccions de l'Àfrica contemporània. Vaig saber immediatament que havia de tenir al pare com a aliat. Aquest cavaller es va sentir respectat per mi. Jo també sóc d'una família polígama, encara que totes les dones no vivien juntes. Som tretze nens de quatre esposes i tota la meva vida he hagut de gestionar aquests aspectes de la nostra família. He tractat d'estimar als meus germans i donar-los suport sense importar qui és la seva mare. Crec que el meu pare s'ha assegurat de tot anés bé entre nosaltres. Deu haver ajudat a que em sentís molt còmode en aquesta família doncs ells se sentiren còmodes amb mi.










Una entrevista de Beti Ellerson. © Beti Ellerson
Originalment publicada el 13 de desembre de 2009
Traducció de l'anglès al català per Juan Carlos Romero
Monique Mbeka Phoba website www.facebook.com/monique.phoba
Imatge cortesia de Centre for the Study and Research of African Women in Cinema | Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinéma. AFWC
AFWC website www.africanwomenincinema.org
Vídeo cortesia de Cinergie Belgium
Film Entre la coupe et l'élection de Monique Mbeka Phoba 
Edició a NAU NUA | ART MAGAZINE per Juan Carlos Romero
Tots els drets reservats