LA TRAMPA DE LA NECESSITAT


Woo Ming Jin




L'Alternativa 2010
Festival de Cinema Independent de Barcelona


Aquest jove cineasta va néixer a Malàisia però ha cursat estudis de cinema i televisió a San Diego, Estats Units. La seva curta carrera ja ha cridat l’atenció de diversos festivals d’arreu del món amb pel·lícules com Monday morning glory (2005), The elephant and the sea (2007) i The tiger factory (2010), el seu treball més recent just posterior al presentat a la secció oficial de L’Alternativa 2010, Festival de Cinema Independent de Barcelona.

Woman on fire looks for water (2009) ens mostra el matrimoni com a solució econòmica a la vida. El dilema entre la convivència per amor o per interès pensant en un futur econòmicament més estable s’expressa amb les diferents vivències de pare i fill, ambdós vinculats al negoci familiar de la pesca. Mentre el jove es troba atrapat pel seu amor de sempre i les pretensions de la filla d’un empresari més pròsper del sector, el pare surt finalment a buscar l’amor que rebutjà de jove per qüestions econòmiques. El suspens per a l’espectador està en veure el fill irremediablement atrapat en els mateixos errors que va cometre el pare i que ara paga en la vellesa tractant, potser massa tard, de solucionar-los.

La cinta es mou entre la cruesa de les dures condicions de vida dels personatges i el preciosisme naturista en unes imatges on els verds intensos i els cels plens de matisos semblen una metàfora de la riquesa existencial de l’ésser humà a la qual renuncia per por a un futur que no existeix. L’aigua és també protagonista, com a mitjà de vida i font d’aliment, i com a metàfora del flux sentiments i interessos. El riu que banya el verd que ha creat amb tan d’esforç.

Part d’una selecció oficial molt notable complementada amb variades seccions paral·leles i merescuts homenatges a Alexander Kluge i José María Nunes, la cinta ha destacat en L’Alternativa com a proposta molt personal que ha circulat per diversos festivals importants com ara els de Rotterdam i San Francisco. Només anomenem futur al mirall dels nostres temors i acabem atrapats en ell perdent el verd horitzó del present, ja passat.





Text de Juan Carlos Romero
Foto de Woo Ming Jin