MARILYN CRISPELL


Notes des de la desaparisició








L'última vegada que vaig escoltar un àlbum en solitari de Marilyn Crispell va ser el 2008 quan ella ens xiuxiuejar al piano les seves Vignettes. Però durant aquests darrers sis anys ha publicat tres discos com a part d'un duo . El 2010 Marilyn Crispell ens va explicar que One dark night I left my silent house, al costat del clarinetista David Rothenberg . El 2013 va gravar Azureamb el contrabaixista Gary Peacock, també músic de llarga carrera en solitari i que ha tocat amb grans figures del jazz internacional com ara Bill Evans, Keith Jarrett i Jan Garbarek. I en darrer lloc, recentment ha publicat el disc Parallel moments a duo amb el saxofonista i compositor Raymond MacDonald. Jugant amb els títols d'algunes de les seves peces, l'àlbum és un camí de llibertat subtil cap a la il·luminació.

Nascuda a Filadèlfia, Pennsylvania, el 1947, es va graduar al New England Conservatory of Music on estudià piano clàssic i composició, i ha residit a Woodstock, Nova York, des de 1977 on va estudiar i ha estat professora al Creative Music Studio. La seva carrera com a pianista i compositora d'improvisació contemporània va començar el 1978 amb alguns enregistraments amb la Anthony Braxton Creative Orchestra, i el 1979 al costat de Leo Smith & the Roscoe Mitchell Creative Orchestra, però van ser principalment assajos i actuacions privades que foren enregistrades. El seu primer àlbum d'estudi va ser el disc Composition 98 d'Anthony Braxton publicat el 1981, però el seu debut en solitari va ser Spirit music enregistrat també el 1981 però no publicat fins el 1983. Just després d'aquesta gravació, el setembre de 1981 va tocar al costat de Chick Corea, Pat Methent i Lee Konitz al Festival de Jazz de Woodstock.

Des de llavors, el talent de Marilyn Crispell al costat de la seva passió per Cecil Taylor i John Coltrane, al qual va dedicar un àlbum sota l'explícit títol For Coltrane el 1987, ens ha regalat magnífics treballs. Al costat del seu treball com a solista i intèrpret líder de les seves pròpies formacions, Crispell ha tocat i gravat vastament al costat de grans noms de l'escena internacional. A més ha gravat i tocat peces d'autors contemporanis com Robert Cogan, Pozzi Escot, John Cage, Pauline Oliveros, Manfred Niehaus i Anthony Davis ( incloent quatre interpretacions de la seva òpera X amb la New York City Opera ), al que cal afegir els seus treballs amb ballarins, poetes, directors de cinema i artistes visuals, i les seves classes d'improvisació. Ha estat guardonada amb tres premis de la New York Foundation for the Arts Fellowship, un Guggenheim Fellowship, i el Mary Flagler Cary Charitable Trust a la composició .


Marilyn Crispell defineix la seva pròpia música com un acostament a la improvisació d'una manera molt compositiva, seguint un desenvolupament lògic després de les primeres notes. Els seus estudis en composició i el seu enorme coneixement musical junt amb el seu magnífic talent natural, li donen la intuïció suficient per trobar sempre un meravellós camí pel qual compondre la que sempre és la millor manera de descobrir el seu esperit i malgrat admetre que tracta sempre d'oblidar-se d'ella mateixa i desaparèixer en la seva obra, sempre la sentim molt a prop.


Text de Juan Carlos Romero
Foto cortesia de Marilyn Crispell
Marilyn Crispell website www.marilyncrispell.com
Tots els drets reservats