música d' Hector Berlioz
llibret de Léon de Wailly, Henri Auguste Barbier
direcció musical Josep Pons
disseny Herbert Murauer
codirecció i direcció de movimient Terry Gilliam y Aaron Marsden
codirecció i direcció de movimient Terry Gilliam y Aaron Marsden
Gran Teatre del Liceu
Barcelona, 5 de novembre de 2015
Barcelona, 5 de novembre de 2015
® A Bofill |
Berlioz i Gilliam.
Aquesta òpera en dos actes composada per Hector Berlioz amb llibret de Léon de
Wailly i Auguste Barbier, tan sols s'ha representat en tres ocasions al Gran
Teatre del Liceu de Barcelona, i va ser el 1977. Gairebé quaranta anys
després torna de la mà del nord-americà Terry Gilliam, director de pel·lícules
com Brazil o Fear and Loathing in Las Vegas, i membre dels mítics Monty Python.
Sempre d'una desbordant imaginació barroca, de vegades dispersa, altres molt
precisa però sempre estimulant, Gilliam planteja l'òpera de Berlioz en
atmosfera circense, divertida i plena de color.
Benvenuto
Cellini va ser composta per Hector Berlioz basant-se en les memòries de l'escultor del
mateix nom, a qui el Vaticà encarrega una obra per al Papa Clement VII. Això
desencadena una trama amorosa ja que qui rep l'encàrrec per Cellini és el pare
de Teresa de qui ell està enamorat però promesa amb el també escultor
Fieramosca. Cellini trama un pla per escapar-se amb la Teresa però el seu
promès no només procurarà evitar-ho sinó a més fer-se amb l'encàrrec del Papa.
L'obra en el seu moment va ser tot un fracàs per la seva radicalitat i fins i tot avui en dia no forma part del repertori habitual en el món operístic. Sembla llavors encaixar perfectament amb Gilliam, un artista del tot inclassificable. I la veritat és que amb un gran èxit, ja que les crítiques rebudes amb les que s'ha arribat a Barcelona són esplèndides tant des de Londres com des d'Amsterdam, i aquí no hi ha hagut cap decepció. El barroquisme de Gilliam acompanya la música de Berlioz, no la ofega, deixant espai per al lluïment dels solistes en les seves àries.
Musicalment, Acte I
Romanç on es retrata Cellini com a artista i amant, va ser meravellós. El trio
mentre ell planeja escapar-al costat de Teresa sent espiats per Fieramosca, una
delícia de John Osborn, inoblidable, poderós, Kathryn Lewek i Ashley Holland,
respectivament. Josep Pons al capdavant de Orquestra Simfònica Gran Teatre del
Liceu és tota una garantia d'experiència magnífica. La nit ens va brindar, com
deien els Monty Python, something completely different! Benvenutto Cellini,
doncs!
Benvenuto Cellini al Gran Teatre del Liceu | Selecció d'imatges aquí
Text de Juan Carlos Romero
Fotos 1 i 2 d'Antoni Bofill
Vídeo i fotografies cortesia del Gran Teatre del Liceu
Tots els drets reservats