TIA FACTOR

  •                                                                                             CATALÀ
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • MENU

Expandint els seus horitzons


© Eden Schwartz Photography





Tia Factor és una artista i comissària d'art que resideix a Portland. Es va graduar en M.F.A. per la Universitat de Califòrnia a Berkeley el 2001 i en BFA per la Facultat d'Arts de Califòrnia (CCA) el 1997. Ha impartit classes a l'Escola d'Oxbow a Napa, Califòrnia, per al Departament de Pràctica de l'Art de la Universitat de Califòrnia a Berkeley, al Portland Community College i actualment ensenya a la Portland State University. En aquesta entrevista, ella comparteix com les seves arrels s'estenen des d'una regió rural del nord de Califòrnia fins als suburbis de Chicago, i com aquestes arrels, juntament amb altres experiències de viatge (nacional i internacional), conformen el seu art.

Les teves pintures posseeixen un molt rellevant sentiment en relació a sensibilitats de l'art contemporani. Incorporen esquemes de color complexos, amb una combinació de formes biomòrfiques i geomètriques per crear composicions gairebé musicals, fragmentades, frenètiques que suggereixen llocs i temps reals o imaginaris. Quina és la importància del paisatge en el teu art?

Hi ha un munt de raons per les que estic interessada en el paisatge i el lloc. Vaig néixer en un recés bell i semi remot del nord de Califòrnia, la zona del Russian river al comtat de Sonoma. Els meus pares i jo vivíem en un turó a les sequoies i eren hippies, vivint prop de la terra. Quan els meus pares es van separar, la meva mare i jo vam acabar en els suburbis de Chicago, on em vaig criar des dels vuit anys. Vaig viure un temps bastant dur en els suburbis, sentint-me alienada amb tot el que m'envoltava i l'expansió i el desenvolupament desenfrenat d'aquest paisatge. Tan aviat com vaig poder, em vaig graduar d'hora a l'escola secundària i em vaig mudar al Comtat de Sonoma, on vivia el meu pare. Vaig tenir la clara impressió de tornar a mi mateixa, que per fi em permetia expressar qui era jo. El lloc va realment molt a veure amb això perquè em vaig adonar que l'experiència de la qual tots estem fets està molt més afectada per la qualitat del seu entorn del que es pensa. Quant vaig començar a explorar de quina manera m'afecta l'entorn tant negativa com positivament em vaig submergir més en l'estudi de la geografia, amb ganes de crear imatges que tracten amb el paisatge i l'efecte que té sobre les persones.

Recentment has creat tot un seguit de pintures basades en la teva mudança des de Califòrnia a Portland, la qual cosa sembla ser una important transició en la teva vida fins al punt de donar lloc a aquest projecte. El projecte compta també amb la complexitat afegida d'haver un component de pràctica social. Ens pots parlar del procés de desenvolupament d'aquest projecte?

Mudar-me a Portland ha estat una transició bastant intensa per un nombre de raons. Vaig anar a l'escola, tant de llicenciatura com de postgrau, en l'àrea de la badia i gairebé totes les amistats i els contactes professionals que he fet en els últims dotze anys han ocorregut allà. Encara que la meva marit i jo vam comprar una casa a Portland, simplement no era la nostra casa, fins i tot després de posar totes les nostres coses en ella. Jo no estava molt segura de com Portland podria convertir-se en casa meva tampoc. En realitat acabàvem d'arribar de la nostra vida a Tasmània durant prop de mig any i perquè era clarament una situació temporal jo conservava aquest sentit privilegiat de ser un visitant, sense necessitat de crear una veritable sensació de llar en aquesta terra estrangera. Però amb Portland va ser diferent.

Per tant, vaig crear aquest projecte per a mi que estava relacionat amb un projecte que acabava d'acabar durant una residència a Tasmània. Com a part de la residència, em vaig allotjar durant un mes als afores de les ruïnes d'una presó. Jo estava seriosament sola però vaig desenvolupar un projecte que remeiava la situació. Cada matí caminaria al voltant de les ruïnes demanant als turistes que parlessin amb mi sobre les seves impressions personals sobre el lloc. Això em va ajudar a sentir-me connectada amb la humanitat i el món de nou. I vaig trobar, igual que aquesta entrevista em fa tenir aclarir el meu procés de pensament qual cosa em senti molt bé, que a la gent li agradava que els convidessin a respondre preguntes. Els agradava participar en el projecte d'algú sabent que les seves respostes podien generar una obra d'art. Així que aquest va ser el començament d'un costat més social de la meva pràctica com a pintora.

Després de mudar-me a Portland, vaig decidir preguntar als pocs amics que tenia aquí sobre com fer de Portland seva llar a través d'un procés d'entrevista formal les quals vaig gravar. Vaig prendre fotos de les coses que van sorgir durant les entrevistes i convertir aquestes imatges en composicions que després he pintat amb guaix sobre paper. A vegades em refereixo a aquestes pintures com retrats simbòlics o un mapa mental de la meva entrevistat. No estic segura de si va ser l'efectivitat d'aquest projecte, tenir un fill a Portland, ser aquí durant més de dos anys, o alguna combinació de tot això, però al final m'he vaig començar a sentir molt més a gust a Portland. 



© Eden Schwartz Photography




Les teves pintures combinen una bella barreja de formes abstractes amb elements realistes, com ara estructures d'edificis, arbres i animals. També hi ha un delicat equilibri entre el control i el caos en l'ús de materials. Ens podries explicar com desenvolupes les teves tècniques i les imatges?

Aquesta combinació d'elements abstractes i realistes és com represento el lloc tant des del punt de vista interior i exterior; la fusió de la realitat subjectiva, personal o emocional amb els "objectivament" entorns reals que ens envolten. També estic interessada en la tensió entre el control i el caos. Al llarg de la meva pràctica artística he explorat qüestions d'ordre emergents a partir del caos i la nostra necessitat humana bàsica de trobar patrons i significats en la informació caòtica. M'encanta l'intercanvi entre l'orgànic, patrons amorfs i els més durs vores de les formes arquitectòniques i geomètriques. En les meves pintures, això sovint resulta en tolls de gouache o aquarel assecats en patrons formats naturalment i juxtaposats amb marques més refinades amb límits molt definits.

Pel que fa a les imatges, em referiré sovint als temes abans esmentats en les meves pintures: el caos i l'ordre, la natura i l'entorn construït, i la interconnexió dels éssers humans amb el seu entorn.

T'han atorgat la residència artística a l'Índia, Vermont i Tasmània. Ens has comentat alguna cosa de la teva experiència a Tasmània. Com influeixen les teves residències i viatges en el teu art?

Viatjar ha estat un element molt important en la meva vida en general, i com a artista en concret. Em sembla que estic molt més oberta a l'experiència quan viatjo, aprendre més sobre el món i sobre mi en relació a ell. Quan viatjo, tracte de fer art, encara que no és la situació més ideal per a això. Quan em vaig assabentar de residències, no podia creure que existís tal fusió perfecta del que més m'agrada fer, viatjar i fer art.

No necessàriament he fet el meu millor treball mentre he estat en qualsevol de les residències, però no crec que aquest sigui el punt. L'efecte que totes aquestes experiències han tingut sobre qui sóc sempre contribueix al que faig com a artista, així com a aprofundir la meva comprensió i la curiositat per aquest món. I sempre hi ha una cosa meravellosa que et proveeixin d'un estudi i conèixer a altres artistes en un país estranger (o fins i tot Vermont)!

A més de ser artista, has treballat una temporada en el comissariat. Quina ha estat la teva experiència preferida com a comissària?

El comissariat per a mi mai ha estat tan fàcil, ja que requereix de molta coordinació i comunicació amb moltes persones, que no és la meva forma preferida de passar el meu temps. Dit això, jo ara sóc comissària d'una exposició col · lectiva d'art contemporani de Tasmània, que s'obrirà aquí a Portland en la Homeland Gallery en un any. Mentre em sento súper i contenta que estigui passant, definitivament sento l'estrès de ser responsable d'unes obres d'art que s'envien des d'Austràlia als EUA i tractar que tots els involucrats estiguin contents amb els resultats. És fàcil pensar en idees per a espectacles i entusiasmar-se amb ells. Després ve la feina real de fer que prengui forma. 


© Eden Schwartz Photography



Quins projectes estan actualment en obres?

Actualment tinc una exposició individual, Place we call home, en la Swarm Gallery a Oakland, Califòrnia. Per a aquest programa vaig començar una sèrie anomenada Pocket Canyon que explora el lloc on vaig néixer a la zona rural del nord de Califòrnia que he esmentat al principi d'aquesta entrevista. Vaig completar quatre pintures per a aquesta sèrie i he començat una altra. Estic segura que faré més ja que estic començant a arribar a un acord amb aquest lloc que ja no dic llar.


Tia Factor | No place . Una selección de trabajos aquí

Una entrevista de Lorna Nakell, dissenyadora gràgica i il·lustradoa
© 2010 Lorna Nakell. Tots els drets reservats
Lorna Nakell website www.lornanakell.com
Tia Factor website www.tiafactor.com
NAU NUA | ART MAGAZINE edition by Juan Carlos Romero
Una entrevista cortesia de Lorna Nakell
Traducció de l'original en anglès al català per Juan Carlos Romero
Fotos d'Eden Schwartz © Eden Schwartz Photography
Cortesia de Tia Factor
© 2014 Tots els drets reservats