SONIA SZÓSTAK

  •                                                                                          CATALÀ
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • MENU

Gust sofisticat







Sonia Szostak és una molt jove artista polonesa que ja ha treballat com a fotògrafa per a moltes revistes, dissenyadors, músics i actors. Va estudiar fotografia a l'Leon Schiller National Film, Television and Theatre School així com cinema i música. El 2011 va ser nomenada per Fashion Magazine com la millor debutant, així com per Le Book per haver creat una de les millors portades de revista del món en 2010. En 2013 Sonia va ser convidada a l'exposició "A Glimpse at photo Vogue" de Vogue Itàlia a la Carla Sozzani Gallery del Corso Com de Milà. La seva obra fotogràfica ha estat publicada en OZON Magazine, Blink Magazine, K Mag, Vain Magazine, Photo Vogue Itàlia ia This is Paper. Ara està treballant en vídeos per a músics i dissenyadors de moda a més de presentar la seva exposició en solitari "Longboards, tattoos and a journey to Mars" al No Wódka Concept Store de Berlín fins al pròxim 29 de novembre a la que mostra una selecció de 19 fotografies que provenen de diferents sèries creades durant els últims quatre anys.

Estudiar fotografia a l'Leon Schiller National Film, Television and Theatre School. Per què et vas decidir per la fotografia en comptes del cinema o altres expressions artístiques?

Oh no. No vull rebutjar cap camp artístic. Per ara em realitzo principalment a la fotografia. Però el meu cap està plena d'idees, i un fort programa. Per sobre de tot vull desenvolupar-me en el cinema. A l'haver-me graduat a l'escola de cinema sé que estic formada en aquest camp. Durant els últims tres anys no he tingut temps d'avançar en els meus coneixements ni de realitzar un projecte completament meu. També em vaig graduar a l'escola de música però no puc trobar temps per desenvolupar aquesta formació. Realment m'encantaria connectar totes les meves habilitats en una però tal com ho veig ara, necessito temps.

Vas néixer a Stettin, Polònia. Quina és la situació al teu país per a la gent que vol treballar en l'art?

Crec que és bastant bona. Hi ha un ampli espai per a la creació perquè hi ha molt per fer. No és com a Londres o París on a cada cantonada hi ha grans galeries amb treballs sorprenents en art, disseny, fotografia o moda. A Polònia aquest procés ha va començar fa pocs anys i promet ser realment bo.

Exposes "Longboards, tattoos and a journey to Mars", una selecció de treballs dels últims quatre anys. Com ens presentaries aquesta selecció? I, ¿quin va ser el criteri en la selecció d'obres?

La selecció la vaig fer juntament amb la propietària de la galeria, Aleksandra de "No Wódka". Vam decidir amaga millors treballs dels últims quatre anys. Totes aquestes fotografies pertanyen a diferents sèries però són molt consistents individualment així que no vam tenir problemes per crear la exposició.

Es troben moltes referències a la cultura pop en els títols de les teves diverses sèries. Una de les incloses en la teva exposició es titula Life of Mars. Una referència a David Bowie? Quina importància té la cultura pop en la teva obra?

Hmm ... Mai he pensat en la importància de la cultura pop en la meva obra. Interessant pregunta! No estic segura si la cultura pop juga un paper important en els meus treballs. Vaig créixer amb ella així que està clar que ha tingut un gran impacte en mi. De tota manera, sempre em vaig inspirar conscientment en altres coses. Sóc sentimental i trobo a faltar aquells anys d'inspiració de la cultura de masses. Rebuig tot el "modern". Sempre he trobat una gran inspiració en la història de l'art que, fotografia a part, és la meva gran passió.

I després d'aquest viatge, ¿quina inspiració has trobat a Mart?

No puc explicar-ho. Tan sols pots veure-ho en les meves obres! (Riu) 




Les obres presentades són principalment retrats. Quins elements consideres essencials per treballar en un retrat? I, ¿què cercar expressar?

El més important per a mi és la naturalitat en l'expressió d'emocions per part de les persones que retrat, no les meves. Sempre els dono espai per expressar-se. Crec que m'ocupo més de "documentar" les emocions naturals durant la sessió que de "crear". Realment poques vegades em trobo amb gent que de veritat vulgui fotografiar, és per això que moltes de les meves col·laboracions duren anys. Tinc algunes models que fotografio des de fa molts anys i treballem envoltades d'una profunda amistat. Aquesta connexió ens permet superar les dificultats, obtenir naturalitat i comunicar-nos sense paraules.

Sóc extremadament exigent sobre el tipus de bellesa que vull fotografiar. Sempre he tingut un gust sofisticat pel que fa a models. M'agrada la bellesa prerafaelites, belleses sobrenaturals, dones fortes i intel·ligents. També m'encanten les pigues o el cabell daurat.

Crec que aquests dos elements són els més importants per a mi en els retrats.

¿Estètiques treballades, espontaneïtat natural o ambdues?

Espontaneïtat natural però intentant treballar l'estètica. hehe.

La teva obra sempre presenta persones interactuant amb el seu entorn els objectes apareixen com a instruments en mans dels retratats. Per què els paisatges o els mateixos objectes són protagonistes en la teva obra?

Perquè principalment m'interessa la gent. Les cares, les emocions, els gestos. Tot el que els envolta és només un "complement" en els retrats. Fins i tot si faig paisatges, intento fondre'ls amb persones. 




La fotografia de moda és per a tu un instrument, una inspiració o ambdues coses?

La moda és també un element de complementarietat en les meves fotografies. La gent a les meves fotos sempre està en primer lloc. Per això usualment desvesteixo als meus models en lloc de vestir-les, jeje. Mai he volgut donar a la moda un paper principal en les meves fotografies. Sempre intento compondre moda en les meves fotografies per tal de no desviar l'atenció de les models.

Podries explicar-nos un somni, ja sigui dorment o un desig?

Nova Zelanda. Muntanyes. Un llac fred. Boira. Naturalesa. Silenci. Tots els meus millors amics amb mi. Una càmera de llarg abast.









Sonia Szóstak | Longboards, tattoos and a journey to Mars
Exposició en el No Wódka fins el 29 de novembre de 2014. Selecció d'obres aquí


Una entrevista de Juan Carlos Romero
Sonia Szóstak website www.soniaszostak.com
Fotos i vídeo cortesia de Sonia Szóstak
Tots els drets reservats