Gust sofisticat
Sonia Szostak és una molt jove artista
polonesa que ja ha treballat com a fotògrafa per a moltes revistes,
dissenyadors, músics i actors. Va estudiar fotografia a l'Leon Schiller
National Film, Television and Theatre School així com cinema i música. El 2011
va ser nomenada per Fashion Magazine com la millor debutant, així com per Le
Book per haver creat una de les millors portades de revista del món en 2010. En
2013 Sonia va ser convidada a l'exposició "A Glimpse at photo Vogue"
de Vogue Itàlia a la Carla Sozzani Gallery del Corso Com de Milà. La seva obra
fotogràfica ha estat publicada en OZON Magazine, Blink Magazine, K Mag, Vain
Magazine, Photo Vogue Itàlia ia This is Paper. Ara està treballant en vídeos
per a músics i dissenyadors de moda a més de presentar la seva exposició en
solitari "Longboards, tattoos and a journey to Mars" al No Wódka
Concept Store de Berlín fins al pròxim 29 de novembre a la que mostra una
selecció de 19 fotografies que provenen de diferents sèries creades durant els
últims quatre anys.
Estudiar fotografia a l'Leon Schiller National
Film, Television and Theatre School. Per què et vas decidir per la fotografia
en comptes del cinema o altres expressions artístiques?
Oh no.
No vull rebutjar cap camp artístic. Per ara em realitzo principalment a la
fotografia. Però el meu cap està plena d'idees, i un fort programa. Per sobre
de tot vull desenvolupar-me en el cinema. A l'haver-me graduat a l'escola de
cinema sé que estic formada en aquest camp. Durant els últims tres anys no he
tingut temps d'avançar en els meus coneixements ni de realitzar un projecte
completament meu. També em vaig graduar a l'escola de música però no puc trobar
temps per desenvolupar aquesta formació. Realment m'encantaria connectar totes
les meves habilitats en una però tal com ho veig ara, necessito temps.
Vas néixer a Stettin, Polònia. Quina és la
situació al teu país per a la gent que vol treballar en l'art?
Crec que
és bastant bona. Hi ha un ampli espai per a la creació perquè hi ha molt per
fer. No és com a Londres o París on a cada cantonada hi ha grans galeries amb
treballs sorprenents en art, disseny, fotografia o moda. A Polònia aquest
procés ha va començar fa pocs anys i promet ser realment bo.
Exposes "Longboards, tattoos and a
journey to Mars", una selecció de treballs dels últims quatre anys. Com
ens presentaries aquesta selecció? I, ¿quin va ser el criteri en la selecció
d'obres?
La
selecció la vaig fer juntament amb la propietària de la galeria, Aleksandra de
"No Wódka". Vam decidir amaga millors treballs dels últims quatre
anys. Totes aquestes fotografies pertanyen a diferents sèries però són molt
consistents individualment així que no vam tenir problemes per crear la
exposició.
Es troben moltes referències a la cultura pop
en els títols de les teves diverses sèries. Una de les incloses en la teva
exposició es titula Life of Mars. Una referència a David Bowie? Quina
importància té la cultura pop en la teva obra?
Hmm ...
Mai he pensat en la importància de la cultura pop en la meva obra. Interessant
pregunta! No estic segura si la cultura pop juga un paper important en els meus
treballs. Vaig créixer amb ella així que està clar que ha tingut un gran
impacte en mi. De tota manera, sempre em vaig inspirar conscientment en altres
coses. Sóc sentimental i trobo a faltar aquells anys d'inspiració de la cultura
de masses. Rebuig tot el "modern". Sempre he trobat una gran
inspiració en la història de l'art que, fotografia a part, és la meva gran
passió.
I després d'aquest viatge, ¿quina inspiració
has trobat a Mart?
Les obres presentades són principalment
retrats. Quins elements consideres essencials per treballar en un retrat? I,
¿què cercar expressar?
El més
important per a mi és la naturalitat en l'expressió d'emocions per part de les
persones que retrat, no les meves. Sempre els dono espai per expressar-se. Crec
que m'ocupo més de "documentar" les emocions naturals durant la
sessió que de "crear". Realment poques vegades em trobo amb gent que
de veritat vulgui fotografiar, és per això que moltes de les meves
col·laboracions duren anys. Tinc algunes models que fotografio des de fa molts
anys i treballem envoltades d'una profunda amistat. Aquesta connexió ens permet
superar les dificultats, obtenir naturalitat i comunicar-nos sense paraules.
Sóc
extremadament exigent sobre el tipus de bellesa que vull fotografiar. Sempre he
tingut un gust sofisticat pel que fa a models. M'agrada la bellesa prerafaelites,
belleses sobrenaturals, dones fortes i intel·ligents. També m'encanten les
pigues o el cabell daurat.
Crec que
aquests dos elements són els més importants per a mi en els retrats.
¿Estètiques treballades, espontaneïtat natural
o ambdues?
Espontaneïtat
natural però intentant treballar l'estètica. hehe.
La teva obra sempre presenta persones
interactuant amb el seu entorn els objectes apareixen com a instruments en mans
dels retratats. Per què els paisatges o els mateixos objectes són protagonistes
en la teva obra?
La fotografia de moda és per a tu un
instrument, una inspiració o ambdues coses?
La moda
és també un element de complementarietat en les meves fotografies. La gent a
les meves fotos sempre està en primer lloc. Per això usualment desvesteixo als
meus models en lloc de vestir-les, jeje. Mai he volgut donar a la moda un paper
principal en les meves fotografies. Sempre intento compondre moda en les meves
fotografies per tal de no desviar l'atenció de les models.
Podries explicar-nos un somni, ja sigui
dorment o un desig?
Sonia Szóstak | Longboards, tattoos and a journey to Mars
Exposició en el No Wódka fins el 29 de novembre de 2014. Selecció d'obres aquí
Una entrevista de Juan Carlos Romero
Sonia Szóstak website www.soniaszostak.com
Fotos i vídeo cortesia de Sonia Szóstak
Tots els drets reservats
Sonia Szóstak website www.soniaszostak.com
Fotos i vídeo cortesia de Sonia Szóstak
Tots els drets reservats