BETI ELLERSON


40 anys de cinema per dones de l'Àfrica






Des que em vaig interessar en el tema de les dones africanes en el cinema a principis dels anys 90, sempre he llegit i escoltat laments interminables sobre l'absència de la dona i la manca d'una representació creïble i positiva, de suport financer insuficient, i tots els altres mals del món. Això em va portar a fer un estudi utilitzant una posició epistemològica diferent. Un acostament no deficitari replanteja les qüestions tenint en compte el potencial i les fortaleses i no els desavantatges.

Masepeke Sekhukhuni, directora de l'Newtown Film and Television School a Johannesburg, Sud-àfrica, està tractant de transformar els reptes en avantatges. En l'època quan l'equip cinematogràfic encara era pesat i molest, fins i tot intimidant per a algunes dones, Sekhukhuni va tractar d'animar-les tot recordant-les que en les seves tasques diàries ja tenen la força per aixecar pesades galledes d'aigua. Així mateix, tenen el coneixement necessari per gestionar la casa, la qual cosa es pot transferir a l'organització de la producció cinematogràfica.

Burkinabé Fanta Nacro assistí a l'acte per tal de dissipar les nocions de dèficit de competències de les dones en el món del cinema, cito: "Quan vaig fer aquesta pel·lícula [Un certain matin, 1992], jo era una militant feminista extremista. A les escoles de cinema ja s’orientava a les dones cap a oficis considerats "per a elles", com ara l'edició o l'escriptura. i amb el pretext que tenim aptituds per a aquestes àrees específiques. La realització i la càmera estaven destinades sense reserves per als homes. Per la meva primera pel·lícula, volia portar un equip totalment femení per mostrar que quan s'escull una feina s'arriba fins al final i que podem ser tan competents o potser més que els homes! "(1)

Més enllà de les raons per les que elles no tenen èxit, es desanimen, o ni tan sols s'atreveixen a somiar, el que em va fascinar van ser les raons per les que algunes continuen o s'apassionen per les seves respectives àrees. Jo estava interessada en conèixer les xarxes de suport, recursos, mentors i referències. Quines són les circumstàncies dels seus èxits malgrat la seva lletania de desafiaments? Per a mi el que és fascinant és seguir el seu camí, veient com van amunt i avall, i preguntar-me sobre la seva elecció i per què?

La pregunta que plantejo com a punt de partida és "què funciona?" en lloc del que està malament. "Què tenen elles que aportar?" en lloc de per què no poden fer pel·lícules per una raó o una altra. Aquest enfocament és molt més representatiu de la seva realitat en societats on les dones sempre han demostrat ser enginyoses en totes les circumstàncies.

Vull començar amb una prehistòria per mostrar precisament aquest esperit de reflexió i intel· ligència que sempre han tingut. En el seu relat "li dit du cinéma africain" Amadou Hampaté Ba l'inimitable historiador narra l'extraordinària experiència de la seva mare Kadidia Pâté i la seva primera trobada amb el cinema. Aquesta cita amb el cinema és fascinant, ens il·lumina i ofereix una introducció única per a un estudi del cinema africà en femení.

Hampaté Bâ recorda com sent un nen de vuit anys va assistir a la primera projecció en 1908 al seu poble ancestral de Bandiagara a Mali. El governador colonial va ordenar als morabits assistir a la projecció. A causa de la seva inquietud cap a aquests "fantasmes satànics per enganyar els fidels" es van reunir per trobar una manera de sabotejar l'esdeveniment.

Tot i això, Kadidia Pâté no va assistir a la projecció, per mantenir-se fidel als manaments musulmans.
El 1934, empesa per la insistència del seu fill, i tot i la prohibició present dels morabits, ella finalment decideix que l'acompanyarà al cinema. Algun temps després de la projecció, ella li relata l'esdeveniment de la següent manera:

"Quan vam entrar al cinema abans de la projecció, em vas mostrar un gran llenç blanc sobre el qual es projectarien feixos de llum que es convertirien en imatges que podríem llavors mirar i distingir. També em vas mostrar una caseta situada prou alt en relació amb nosaltres . Em vas dir que era en aquesta petita habitació on estava instal·lada la màquina que "escup imatges."

Aquesta caseta està perforada amb algunes obertures per les quals es llancen els feixos de llum que s'aturen en el gran panell blanc. Quan l'operador que no vèiem inicià el seu treball, els raigs de llum acompanyats d'algun soroll es van escapar de la caseta. Van passar per sobre dels nostres caps, mentre estàvem en una profunda foscor, al·legoria de la nostra ignorància.

La llum sortia de la caseta, però no en la seva totalitat, sinó per fins fils, és a dir, porcions mesurades. Nosaltres miràvem al panell blanc. Només mirant vam poder veure, distingir i comprendre les imatges que es mostraven. Podíem veure els cavalls córrer, els homes caminar, els llogarets emergir. Vam veure la selva espessa, el camp florit, la plana baixa. Tot això com un llarg somni, clar i precís, un somni estant en vetlla.

Després d'haver estat una bona estona contemplant el gran panell, jo volia, sense ell, percebre directament només amb els meus propis ulls les imatges que, certament, sortien de la caseta. Llavors, què em va passar? Quan em vaig girar cap a les obertures de la caseta, els raigs de llum em van encegar. Encara que les imatges estaven virtualment en els llamps, els meus ulls no eren prou forts i eficaços per detectar-les.

Llavors vaig tancar els ulls per concentrar-me interiorment; les meves orelles encara escoltaven amb claredat els sons que acompanyaven els raigs de llum.

Em vaig trobar en la situació següent: en primer lloc, quan em serveixo del gran panell blanc, veig les imatges i escolto els sons. Tinc un doble benefici.

Però en segon lloc, quan em serveixo directament dels meus ulls, jo només escolto els sons; no puc suportar la llum, m’encega. Així que d'on trec un benefici també hi trobo un inconvenient. Aquesta situació em porta a concloure que tant el gran panell és essencial per a la visió clara de les imatges i el discerniment de la procedència dels sons, com necessari és un intermediari entre nosaltres i Déu, per poder entendre el missatge diví. "

Per què aquest llarg relat des de la prehistòria del compromís de les dones africanes amb el cinema? Permetin-me utilitzar aquesta cita com una metàfora d'un cinema triangular, per demanar prestat un concepte desenvolupat per Haile Gerima: un diàleg entre el director de cinema, la crítica i el públic. Veig que aquesta intersecció entre aquests tres actors és d'alguna manera el nostre objectiu en aquest simposi.

El relat de Kadidia Pâté és una inspiració molt profunda per a mi. No només és increïble per a una africana tenir l'oportunitat de disposar d'aquesta història per a un esdeveniment que és part de la prehistòria del cinema africà, sinó que aquesta història la situa en el centre de la història de la dona africana al cinema, i el centre de la crítica de cinema.

Kadidia Pâté com es pot veure, presagiava la pràctica de cineastes africans i africanes, desenvolupar la imaginació, tancant els ulls: com va dir el gran Djibril Diop Mambéty (2) Quantes vegades escoltem, els ancians i les ancianes del cinema africà, parlant de la seva experiència amb el cinema en la seva infància, on els cavalls corrien i la gent caminava en silueta darrere d'una pantalla blanca?. O que tancant els ulls ells veien com se'ls perfilaven els llogarets, la selva espessa, el camp florit, la plana gruix, el camp florit, la plana- tots els ingredients per fer una pel·lícula.

La desconfiança en 1908 de Kadidia Pâté com una dona jove, ja fa més de cent anys, transformada 25 anys després, quan per fi va assistir a un cinema, és un baròmetre de l'evolució de la dona africana al cinema, i també de les dones en països on l'Islam és la religió dominant. Uns 30 anys després, el 1934, Thérèse M'Bissine Diop del Senegal i Zalika Souley de Nigèria, dues actrius pioneres, el 1966 han de passar unes proves a causa del seu desig de seguir una professió que els apassiona.

La ivoriana Naky Sy Savane, néta de l'Imam, va tenir al seu torn que enfrontar-se en els anys 80 a una societat que encara creia que una actriu era una dona de moral relaxada. Avui en dia, Nadia El Fani com a cineasta vol desafiar una societat en la qual la religió imposa la seva llei als ciutadans que creuen en un altre déu o bé no creuen en res en absolut.

Enfrontar-se a societats que es resisteixen a obrir-se al món és una gran prova, però com va dir la burkinesa Aï Keïta, qui va interpretar el paper de la reina Sarraounia de Med Hondo (1987), la gent les ha anat acceptant com a artistes, sabent que han contribuït a la promoció de la cultura del seu país.
Una altra raó per la que he esmentat a Kadidia Pâté en la introducció d'aquest discurs és mostrar la línia contínua de la presència de les dones en la ja llarga història del cinema que es remunta més d'un segle a la historiografia contemporània en què, després 40 anys, les dones d'Àfrica participen activament. I en aquest continu, amb diverses pauses, elles han aplanat el camí del cinema africà.

Nascut durant els moviments d'independència a l'Àfrica en els anys 50 i 60, el cinema africà s'ha apropiat de la càmera com una eina per lluitar contra la mirada colonialista que havia dominat en el cinema fins llavors. L'aparició de la dona en el cinema africà va coincidir amb aquest període incipient en què un grup de professionals de cinema es van posicionar per a la creació d'una veritable cultura de cinema africà. Incloent a la pionera de la cultura mediàtica senegalesa, Annette Mbaye Erneville, feminista, periodista, escriptora, especialista en comunicacions, activista dels mitjans i crític cultural. La primera persona a Senegal a fer la carrera de periodisme, va tornar al seu país després dels seus estudis a París i es va posar a treballar, eventualment conduint un programa de ràdio sobre cinema-una pràctica que veiem més tard amb la congolesa Monique Phoba, que es convertirà en directora de cinema, i inversament amb Zara Mahamat Yacoub, també cineasta però en l'actualitat presidenta de l'associació de ràdios privades i directora de programes de ràdio al Txad.

Annette Mbaye Erneville ha dedicat la seva vida a la política cultural del país i ha forjat importants institucions com l'Associació Senegalesa de Crítics de Cinema, RECIDAK (Trobades de Cinema de Dakar), l'Associació Senegalesa de Crítics de Cinema i de la Maison de la femme Henriette Bathily, i com es mostra en la pel·lícula Mère-bi sobre la seva vida, dirigida per Ousmane William Mbaye, el seu fill, ella es manté activa encara avui.

De la mateixa manera, Sarah Maldoror, de Guadalupe, ja emigrant però amb un esperit panafricà, es va reunir a París amb artistes d'Àfrica i el Carib, durant un període d'intens descobriment cultural, intel·lectual i polític. La contribució de Sarah Maldoror al cinema en portuguès i al cinema d'alliberament d'Àfrica és magistral. En els anys 60, va anar a Moscou per estudiar cinema. Després d'haver participat activament en els moviments pro independentistes, no és estrany que les seves pel·lícules també defensin temes anticolonials.

Maldoror sempre ha treballat en la intersecció de l'alliberament africana i de la dona i és una mentora i un punt de referència per a molts cineastes, entre ells la directora Anne-Laure Folly del Togo, la pel·lícula Sarah Maldoror ou la Nostalgie de l'utopie relata la seva vida com a cineasta compromesa.
De la mateixa manera, les experiències d'Annette Mbaye Erneville i Sarah Maldoror s'assemblen als d'altres estudiants i artistes que viuen a París en un moment d'una consciència més elevada, com la trinitat de la negritud, d'Àfrica i la diàspora, Senghor, Césaire i Dames, que es van unir per fer front a les principals qüestions polítiques, utilitzant la cultura com una arma.

Després de la independència, la trucada es converteix en un crit des del cor i el paper de la cultura és una eina important per ressaltar les aportacions africans a escala global. El 1966, sis anys després de la independència, Senegal se situa en l'escenari mundial, quan el seu president-poeta Léopold Sédar Senghor acull el primer Festival Internacional d'Arts Negres. El jove mestre Safi Faye era la guia oficial durant celebració, una experiència que probablement obriria els ulls a la importància de la cultura i les arts africanes en el món.

De la mateixa manera, el treball de Thérèse Situada-Bella i Efua Sutherland (ambdues mortes) mostra les primeres contribucions cinematogràfiques de les dones. La camerunesa Sita-Bella fa Tam Tam a París el 1963 una pel·lícula documental de 30 minuts sobre un tour de la Companyia Nacional de Dansa de Camerun, projectat a la primera FESPACO el 1969. Dramaturga i escriptora, la ghanesa Efua Sutherland va produir el 1967 el documental Aràbia: la història del llogaret, en col·laboració amb el canal de televisió nord-americana ABC. Tot i que han fet una pel·lícula cadascuna, la seva trajectòria reflecteix la de molts africans que combinen el cinema amb altres carreres i altres interessos socials, polítics i culturals.
Per exemple Anne-Laure bogeria és advocada internacional i Tsitsi Dangarembga, escriptora. Al nord d'Àfrica i la diàspora a França, les dones van donar els seus primers passos aconseguint la seva plenitud en els anys 70. El 1968, la tunisiana Moufida Tlatli s'aventura a França a estudiar cinema i s'adona que en aquest moment les dones anaven encaminades cap a cursos de muntatge en lloc de cursos de direcció cinematogràfica, el quals ella decideix seguir amb gran plaer mentre que es forma com a cineasta, el que el va portar a fer la seva primera pel·lícula Le Silence du Palais en 1994. Arribada a França com una jove adulta, el 1960, la marroquina Izza Genini s'enganxa ràpidament en la vida cultural: un festival, un club de cinema i la creació també de la seva pròpia companyia de producció i distribució el 1973. Assia Djebar, escriptora algeriana famosa des dels anys 60 i triada membre de l'Acadèmia Francesa el 2005, pren un descans del món de la literatura per a entrar en el paisatge de la imatge i el so amb la seva pel·lícula La Nouba des Femmes du Mont Chenoua el 1978.

Al començament de la professionalització del cinema africà, establerta en els anys 60 amb la creació d'institucions emblemàtiques, FESPACO (Festival Panafricà de Cinema de Ouagadougou) i FEPACI (Federació Panafricana de Cineastes) les dones van estar a l'avantguarda. Encara que altres institucions han sorgit des de llavors, segueixen sent un punt de referència per a la cooperació i l'organització continentals en el camp cultural. Zalika Souley, l'actriu pionera de Nigèria, ha estat membre del comitè fundador del FEPACI, mentre que la burkinesa Alimata Salembere, és dels membres fundadors de FESPACO i va presidir el comitè organitzador del primer festival del que el seu compatriota Odette Sangho ha estat també membre .

Donant una atenció planetària a les dones sense precedents, els anys 70 criden a l'acció en tots els àmbits de la vida de les dones; la qual cosa era l'objectiu de l'anomenat Decenni de les Nacions Unides per a la Dona (1975-1985).

Tot això evoluciona a un moviment universal per la protecció dels drets de les dones i un moviment internacional d'activisme feminista, i juga un paper de lideratge en la sensibilització a través del continent. Més tard, als anys 80, molts països africans van reprendre els temes del Decenni en les seves pel·lícules centrant-se en l’emancipació de les dones, destacant una visió femenina en el desenvolupament econòmic, social i cultural.

Seguit de la maduració de la segona onada del feminisme, que influeix (1) en el desenvolupament d'estudis femenins a l'Acadèmia, (2) la teoria fílmica feminista i (3) una anàlisi crítica de la representació visual de les dones. A partir d'aquesta dècada determinant emergeix la presència perdurable de cineastes africanes. La pionera Safi Faye recorda als anys 70 a París, sent la primera dona africana a entrar a l'École Nationale Supérieure Louis Lumière, la curiositat sobre la seva presència en aquesta prestigiosa escola de cinema.

Els anys 80 també van veure un marcat augment en la producció cinematogràfica realitzada per dones. Moltes de la primera generació de dones a Burkina Faso, com Fanta Regina Nacro, Valerie Kaboré i Aminata Ouedraogo, van creuar les portes de INAFEC, l'Institut Africà per a l'Educació de Cinema, l'escola històrica amb seu a Burkina Faso des de 1976 fins a 1987.

Mentrestant a l'est d'Àfrica, les primeres onades de kenyanes cineastes professionals van començar a estudiar a finals dels anys 80 en el Departament de Capacitació Cinematogràfica a l'Institut kenyà de Mitjans de Comunicació. Segons s’ha confirmat per les observacions de la investigadora kenyà Beatrice Wanjiku Mukora, van jugar un paper decisiu en la formació d'un cinema nacional a Kenya.
Aquesta tendència es va reprendre en altres regions, com a l'Àfrica austral. A Zimbabwe durant els anys 90 es va formar una fornada de dones cineastes professionals entorn de l'organització Women Filmmakers of Zimbabwe. El 2001 organitza un festival de pel·lícules de dones i el 2009 crea el premi Distinguished Woman in African Cinema.

Així mateix, els anys 90 són testimonis d'un reforç dels recursos i una presència visible en l'escena continental i internacional. Havent ja desenvolupat un marc d'acció en el «Colloque Images de Femmes" del Vues d'Afrique à Montréal el 1989, un moviment organitzat emergeix. La 12a edició del FESPACO el 1991 va marcar un moment històric per als africans en mitjans visuals, forjant una infraestructura per a l'associació que avui dia es coneix com Union Panafricaine des Femmes Professionnelles de l'Image. La unió continental, presidida per Annette Mbaye d'Erneville, aclareix els objectius clau següents i que podem trobar en altres organitzacions de dones arreu del món:

-Proporcionar un fòrum per a les dones per intercanviar i compartir les seves experiències;
-Assegurar que les dones tinguin el mateix accés a la formació i producció.
-Reconèixer les preocupacions de les dones professionals;
-Proporcionar representació visual més realista de la dona;
-Els mitjans per transmetre els seus punts de vista.

Des d'aquest moment emblemàtic, els projectes iniciats per dones al llarg del continent s'estenen fins a la diàspora per a la promoció del cinema africà, i l'organització d'infraestructures cinematogràfiques han augmentat.

És cert que totes aquestes iniciatives no han pogut sempre aconseguir els seus objectius, la seva presència encoratjadora indica el seu desig de crear estructures accessibles de suport per a la promoció del cinema africà i permetre que els professionals siguin autònoms dins del món del cinema.
Irònicament, en els anys posteriors a la Dècada de la Dona, la segona onada del feminisme va començar a disminuir, amb un discurs post-feminista declarant que havia aconseguit el seu objectiu d'eradicar el sexisme.

De fet, més que paradoxal, aquest descens és probablement el resultat de les seves trobades o enfrontaments, multiculturals durant el Decenni, el discurs de protesta entre les dones de color a tot el món sorgeix en resposta a l'hegemonia del feminisme practicat per les dones blanques i el seu domini sobre el discurs, la investigació i la producció de coneixements.

De la mateixa manera, un feminisme considerat elitista o etnocèntrica i fins i tot racista fa sorgir una tercera onada conceptualitzada ja en els anys 80. Aquesta establerta ja a principis dels anys 90 per la nova generació és una ruptura amb les estratègies de lluita i qüestionament de l'aspecte essencialista de la segona onada, i s'enfronta als problemes del món d'avui, molt diferents dels anys 70 i 80.
Els seus exemples que descriuen la ruptura i continuïtat a través de les generacions em fan pensar en la taula rodona: El compromís de les dones cineastes al Pavillon des Cinémas du Sud del Festival de Cannes el 2008.

La veterana cineasta Moufida Tlatli va relatar la seva experiència com a jove estudiant el 1968 a la IDHEC la l'École Nationale Supérieure des Métiers de l'Image et du Son a París, en un moment en què a les dones se les s'encaminava a la cursa de muntadora o script, o com se l'anomenava en aquest llavors i encara avui dia, la "script-girl". Els seus homòlegs més joves van explicar experiències molt diferents de més igualtat amb els homes.

L'aspecte més inspirador de la discussió va ser el context intercontinental de la pluralitat d'experiències entre generacions, ètnies, la cultura i el posicionament. Les històries personals i els llegats postcolonials van ser part d'una conversa molt atractiva entre les dones del Sud en general i les dones africanes en particular, destacant la voluntat sincera d'afrontar problemes complexos. Tot i les diverses experiències entre les generacions de cineastes, les pràctiques actuals es fan ressò en molts aspectes de les de la primera generació. Per exemple, els estudis feministes de cinema emergent en els anys 70 es van centrar en l'anàlisi de "les dones i el cinema" com a punt de partida.

Mentre Safi Faye que és d'aquest temps sempre ha mantingut una posició neutral, com ella diu: "Jo no faig una diferència entre un home com Safi o una dona com Safi." El que reflecteix els sentiments actuals de Osvalde Lewat d'aquesta nova generació de cineastes, que posa en dubte el precisar el gènere quan es tracta d'un director de cinema "director dona" com en el títol de la conferència a Cannes "El compromís de les dones cineastes. "

No obstant això, aquests seminaris que se centren en les dones, així com l'emblemàtica empresa distribuïdora "Women Make Movies", amb seu a Nova York, existeixen perquè les cineastes no han trencat el sostre de vidre!

Cinema (s) africà (s) en si mateix és un fenomen postcolonial que va sorgir juntament amb la independència d'Àfrica i que ha existit sempre en un marc transnacional. Sobre la base d'un enfocament postcolonial, les pel · lícules s'ocupen de les tensions entre les tradicions africanes i l'occidentalització, canviar el marc de la versió colonial de la història, i la política d'identificació.

En aquest sentit, La Noire de ... d'Ousmane Sembene de 1966 ja va començar a treballar temes postcolonials. La pel · lícula examina el trauma psicològic d'un jove senegalès al sentir dislocat en entorn europeu estranger, l'idioma no parla, està aïllat i sense recursos. De la mateixa manera, les primeres pel · lícules de dones han postulat la condició postcolonial en les seves intencions de forma simultània en un context transnacional.

Una generació més tard, les cineastes africanes continuen treballant a través de les seves múltiples identitats en les seves pel · lícules. Algunes són mestisses, de pares de dues races diferents, i tal dualitat en la seva identitat és abordada en els seus treballs. Altres tenen la doble nacionalitat o són residents permanents i s'enfronten als problemes de la integració i d'identitat, complexitats nascudes en la primera generació en els seus països de diàspora.

Segons el concepte de "doble consciència" l'intel · lectual nord-americà WEB Dubois, que l'afroamericà ha d'afrontar: ser alhora negre i americà, la cineasta ghano-americana Akosua Adoma Owusu negocia el que descriu com una triple consciència d'immigrants africans als Estats Units: (1) ha d'assimilar a la cultura nord-americana "mainstream "(2) ella s'identifica amb els afroamericans pel color de la seva pell, però no sempre està d'acord amb la seva cultura i la seva història, i (3) ha d'afrontar el món africà i la seva pròpia herència ètnica. (3)

Els cineastes africans han insistit des de fa molt temps en el fet que en el cas de les directores no té sentit al etiqueta d'femení. Safi Faye, per exemple, ha estat sempre considerada així, fins i tot quan els seus pel · lícules són temàticament africans. A mesura que el concepte de cinema transnacional creix, la no identificació de la nacionalitat del director és més notable
.
A més, Àfrica no és sempre l'objecte dels cineastes que resideixen a Occident sobretot perquè els africans no sempre s'inclouen com un personatge de les seves pel · lícules. Aquestes pel · lícules i la seva estètica són excloses del discurs sobre el cinema africà? Ells són readmesos en la conversa quan es parla d'Àfrica? A més, la pràctica de cinema sense fronteres per part de cada vegada més cineastes, replanteja la qüestió de la classificació d'una pel·lícula segons la nacionalitat del director de cinema.

Igualment, alguns cineastes i professionals sud-africans d'origen europeu, indi o malaisi, afirmen la seva identitat africana i reclamen les seves experiències com a part de la història del continent mostrant el desig de ser inclosos en el diàleg, tot i que el tema de les seves pel.lícules es dirigeixi a persones amb orígens no africans.

Àfrica és un vast continent amb diversos idiomes, així com històries socials i polítiques, i les seves característiques geogràfiques i demogràfiques, culturals i religioses són dispars. Les seves fronteres s'estenen per tot arreu a causa d'una diàspora mundial generant així una pluralitat de pràctiques cinematogràfiques.
A més, la transnacionalitat d'identitats viatgeres, de cases flotants, està cada vegada més present i, per tant, requereix una redefinició del cinema africà en el sexe femení i una renegociació de la seva posició, el context social i la subjectivitat, no només en termes de la realització cinematogràfica, sinó també en relació amb el seu públic.

Així mateix, aquestes transmutacions subratllen que els cinemes i pràctiques cinematogràfiques no són monolítiques i per tant el discurs sobre les dones africanes en el cinema es va basar en la pluralitat d'aquestes històries cinematogràfiques que abracen la interseccionalitat de les identificacions trans / nacionals i racials i especificitats ètniques i culturals.

Vaig obrir la presentació destacant que el meu objectiu era utilitzar un enfocament no deficitari, mostrant les experiències positives, optimistes i encoratjadores. Vull concloure amb el mateix esperit. Com va dir Sarah Maldoror: "La dona africana ha d'estar a tot arreu. Ha d'estar en la imatge, darrere de la càmera, l'edició, en totes les etapes de la producció d'una pel·lícula. És ella la que ha de parlar dels seus problemes . "

Les africanes pioneres i líders en el cinema africà conformen una llista impressionant. La seva presència en la cronologia del cinema africà reflecteix el llegat que deixen com a models, mentores i activistes, aplanant el camí a seguir per altres dones.

Vull concloure amb una actitud que Safi Faye anomena feminitzant, defensar la causa de les dones, mantenint-les en el context de la seva societat. En lloc de veure aquest fet com una contradicció en el discurs de les dones transnacionals, és pres en la seva època actual com una continuïtat de les experiències i les nocions d'identitat i posició del cinema africà a través de tota la seva història.

A l'empara de l'admirable Kadidia Pâté concloure aquesta presentació i obrim el simposi amb l'objectiu de "veure, discernir, comparar i aprendre una lliçó" un exercici que ella va fer amb una habilitat extraordinària.


(1) Fanta Nacro : l’espoir au féminin par Bernard Verschueren : le Courrier le magazine de la coopération au développement ACP-UE N° 190 janvier- février 2002.

(2) Sinemaabi : Djibril Diop Mambety.


(3) Akosua Adoma Owusu Website

(4) Jadot Sezirahiga. Sarah Maldoror : "Il faut prendre d'assaut la télévision". Ecrans d'Afrique 12: 1995.



Source: Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinéma



Text de Beti Ellerson
Del col·loqui: Francophone African Women Filmmakers: 40 years of cinema (1972-2012)
Paris, 23 i 24 novembre 2012
Text i fotografia cortesia de Beti Ellerson
© Beti Ellerson 2004-2013
Center for the Study and Research of African Women in Cinema | Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinéma
www.africanwomenincinema.org
Traducció al català per Juan Carlos Romero
NAU NUA | ART MAGAZINE edició per Juan Carlos Romero
Tots els drets reservats