ARABELLA

  •                                                                                          CATALÀ
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • MENU

música de Richard Strauss
libretto d' Hugo von Hofmannsthal
dirigida per Christof Loy
escenografia de Herbert Murauer 
Gran Teatre del Liceu
Barcelona, 17 de novembre de 2014

All you need is love







Quan es va saber que la soprano alemanya Anne Schwanewilms s'havia torçat el turmell durant els assajos, van saltar totes les alarmes de cara a l'estrena de l’Arabella de Richard Strauss al Gran Teatre del Liceu de Barcelona. Malgrat tot, la data de l'estrena es va mantenir i poc abans de començar la funció el Liceu anunciava que tot i les dificultats físiques Anne Schwanewilms interpretaria Arabella, per la qual cosa demanava la comprensió del públic. La veritat és que la seva actuació va ser magnífica, i així ho va valorar el públic del teatre amb la seva entrega final. Frau Schwanewilms war wirklich wunderbar.



Cal dir que el camí d'aquesta producció de la Oper Frankfurt no ha estat fàcil en la seva arribada al Liceu. El director musical havia de ser Antoni Ros-Marbà però després de patir taquiarítmia va ser baixa i substituït per l'austríac Ralf Weikert. S'ha publicat que no tan sols hi van haver problemes de salut sinó també falta de sintonia amb l'elenc però del que sí que hi ha constància és de la prescripció de repòs absolut per al mestre Ros-Marbà. A això cal unir la baixa per motius personals de la soprano Genia Kühmeier en el seu paper de Zdenka, finalment interpretat per la valenciana Ofelia Sala.






Bé està el que bé acaba. L’Arabella dirigida per l'alemany Christof Loy amb escenografia d'Herbert Murauer entusiasmà al públic del Liceu en la seva estrena del 17 de novembre. La seva posada en escena minimalista, amb parets blanques jugant amb uns volums en moviment i amb l'abstracció donaven protagonisme absolut als personatges interpretats per un elenc magnífic encapçalat per la bellesa d'Anne Schwanewilms. El temps no té cap importància i la psicologia, els perquès de cada personatge, les seves pors i mancances, assumeixen el comandament de la història, connectant hàbilment amb l'espectador que es troba amb un escenari abstracte on cadascú pot bolcar les seves pròpies circumstàncies.







La història d'Arabella és la d'un noble arruïnat, el seu pare, que vol casar-la amb una família adinerada. Arabella somia amb casar-se per amor però el seu pare la confia a un ric foraster i ella accedeix per salvar la família. Al final, l'amor triomfarà però després de llargues confusions i embolics. Si bé la història no és precisament excepcional, la música és absolutament refinada i complexa tècnicament, tant per les veus com per a l'orquestra. Ralf Weikert aconseguí la qualitat orquestral necessària, malgrat quedar en algun moment una mica deslluïda. El baríton Michael Volle va dominar el seu personatge Mandryka a la perfecció així com la seva evolució psicològica. Ofelia Sala va oferir una magnífica Zdenka, la germana transvestida d'Arabella, especialment en el seu moment de major intensitat quan revela a tots que és una dona. Però per sobre de tots l'elegància i musicalitat d'Anne Schwanewilms, la perfecta Arabella.










Text de Juan Carlos Romero
Fotos cortesia del Gran Teatre del Liceu
Tots els drets reservats