CHUCHO VALDÉS & THE AFRO-CUBAN MESSENGERS

  •                                                                                          CATALÀ
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • MENU

Iuca i danzón








Chucho va aparèixer sobre l'escenari de l'Auditori de Barcelona entre els aplaudiments de l’expectant públic del 46è Festival Internacional de Jazz de Barcelona. Abans de començar ens va parlar de la formació Irakere, el grup de jazz cubà que Chucho va cofundar el 1973. La nit, ens va avisar en Chucho, anava a homenatjar en bona part el paper d'aquella banda l'embrió de la qual es remunta al 1967 amb la creació de la orquestra Cubana de Música Moderna de la qual Chucho Valdés va ser membre sota la direcció d'Armando Romeu i Rafael Somavilla. Ràpidament Chucho es va convertir en el líder del grup creant un quintet amb el qual el 1970 va viatjar a Polònia i després de l'actuació dels quals va disparar el seu prestigi com un dels millors pianistes del món. Finalment, el 1973 va formar Irakere, que en llengua Ioruba vol dir Vegetació, combinant jazz, rock, clàssica i música tradicional cubana. La formació ha comptat amb alguns dels millors músics llatins com Arturo Sandoval i Paquito D'Rivera, i va revolucionar la música llatina.

La nit va ser un autèntic deliri que va delatar l'Auditori com a lloc inadequat per a aquests ritmes endimoniats. Els peus s'anaven, les cames també, però les butaques obligaven a postures pudoroses des d'un punt de vista rítmic. Alguns es van negar a tal repressió i van donar curs als seus impulsos alçant cos i ànima. Els mateixos músics ens van demanar al llarg del concert, especialment en la part final, que ens aixequéssim, i és que el forn de la música que tan virtuosament ens oferien no era per a panets ressecs en poltrones estàtiques sinó per a bellugueig i bellugueig per a sucar-hi pa.

La banda que acompanyava el mestre Valdés eren els Afro-Cuban Messengers, integrada per Gastón Joia, baix; Rodney Barreto, bateria; Dreiser Durruthy Bombalé, bates i veu; Yaroldy Abreu Robles, percussió, i com a convidats especials a Alexander Abreu, trompeta i veu; Reynaldo Melián, Molote, trompeta; Manuel Machado, trompeta; Rafael Àguila, saxo alt, i Ariel Brínguez, saxo tenor. Tots ells van tenir el seu moment de lluïment al llarg del concert, tots ells d'altíssim nivell.

Les cançons es van succeir en una bona combinació de poderós ritme i moments melòdics, ja fos del repertori d'Irakere o procedents del seu recent àlbum Border-free. El tema Claudia (Guajira para Bebo) ens va portar el record del gran Bebo Valdés, el seu pare, el talent i somriure del qual molts trobem a faltar. L'humor en clau sexual va venir de la mà del clàssic d'Arsenio Rodríguez i versionat per Irakere El güayo de Catalina. 100 años de juventud és un danzón que Chucho Valdés va compondre per al centenari del danzón i que va gravar originalment amb Irakere, una delícia absolutament seductora. Un altre tema d'Irakere va ser Para romper el coco, cançó juganera i sucosa. Del seu últim disc cal destacar Congodanza on el virtuosisme del mestre Valdés va tenir espai lliure per a dansar i deixar-nos bocabadats. Meravellosa peça que obre un disc excel·lent. Després d'ella van arribar Los guiros, esplèndida peça molt rítmica, de profunda arrel africana en percussió i cants, combinada amb el piano amb mires contemporànies de Chucho. Estela va a estallar és un altre tema de l'època de Irakere, una versió de l'estàndard Stella by Starlight de Victor Young compost com instrumental per al film musical The Uninvited dirigit per Lewis Allen el 1944, i al que més tard Ned Washington hi afegiria lletra. Chucho va fer broma amb el canvi de títol i ens va regalar una interpretació impecable.


Hi va haver fins a tres bisos, i volíem més. La nit va ser tot el que podríem haver somiat i més. Gràcies senyor Valdés, torni aviat.










Text de Juan Carlos Romero
Chucho Valdés website www.valdeschucho.com
Foto cortesia de The Project | Festival Internacional de Jazz de Barcelona
Tots els drets reservats