WILLIAM KENTRIDGE & HANDSPRING PUPPET COMPANY

  •                                                                                          CATALÀ
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • MENU
28/06/2025
 
Retrat de la desraó




William Kentridge, Handspring Puppet Company - Faustus in Africa! . Courtesy of Grec Festival Press Service


"Naturalesa o raó? La naturalesa és pecat..." Raó? Desraó, sens dubte. Des del mite de la Torre de Babel, amb què es pretenia desafiar el poder diví, l'ésser humà ha caigut una vegada i una altra a la supèrbia que neix i mor en el seu propi melic. I si ens centrem en l'europeisme colonial, l'esperpent portat a l'extrem sagnant de l'explotació és aberrant. Europeus vestits com a europeus i vivint com a europeus, és a dir, com ha de ser, noti's el sarcasme, ja sigui a la selva tropical o al Pol nord. I allò autòcton és inferior, per descomptat, persones incloses, de manera que el dret diví, novament Babel al país de les meravelles, d'explotar tot el trobat, o robat, va de soi.

Aquí el Faust de Goethe és l'inspirador d'una obra, Faustus in Africa!, on el pacte amb el diable permet al protagonista obtenir tot allò que trobi al continent africà. Els codis morals desapareixen, es confon la raó amb egoisme i supèrbia, i es menysprea tot allò que no és un mateix o allò que un creu representar. Un transitar colonial que arriba fins als nostres dies i que ha estat origen, o directament executor, de molts dels mals del bell continent germà.

El talent de l'artista sud-africà William Kentridge s'uneix a la també sud-africana meravellosa Handspring Puppet Company novament per proporcionar-nos un viatge temporal fins al present, amb actors, titelles i creacions animades de Kentridge, que ens obliga a la reflexió, també pel que fa a la suposada integració que sempre exigeix ​​als seus arribats a Europa buscant una vida en Europa veure, i que els mateixos europeus, explotant les seves terres, mai no acceptem perquè la nostra cultura suposadament és superior. L'obra presentada en el marc del Festival Grec va abarrotar la Sala Fabià Puigserver del Teatre Lliure, seduint-la, i de quina manera.

No vull amagar la meva fascinació pel treball artístic de Kentridge, els seus traços vius, rebels, clarobscurs i directes, així com per la sensibilitat i l'humor de la Handspring Puppet, donant a més amb la seva artesania un valor afegit en allò vital, sensorial, que en l'època del croma i la projecció, va perdent lloc.

Bravo!

 

 

Text de Juan Carlos Romero

Foto cortesia de Festival Grec Barcelona Press Service

Tots els drets reservats