ŠEJLA KAMERIĆ & ANRI SALA

Doble front


Šejla Kamerić i Anri Sala
1395 Days Without Red
Production stills from 1395 Days without Red, photo by Milomir Kovačevic Strašni
A project by Šejla Kamerić and Anri Sala in collaboration with Ari Benjamin Meyers'
2011
© 2011, Artangel, Sejla Kameric, Anri Sala, SCCA/pro.ba 




Imagineu dues persones que contemplen la mateixa muntanya des de dos punts oposats. Cada persona veu una cara diferent de la muntanya però no la veuen tota. Cadascuna podria afirmar que allò que veuen és la muntanya, però també ho és tot allò que no poden veure d’ella. Aquesta idea es pot aplicar a la vida mateixa i ens pot ajudar a tenir una actitud més oberta envers l’existència i qualsevol de les seves manifestacions.
Šejla Kamerić i Anri Sala han creat un projecte a dues visions en col·laboració amb Ari Benjamin Meyers on la diferència de punts de vista ens aproxima a una comprensió més àmplia d’un mateix fet. El projecte 1394 days without red fa referència als dies d’assetjament de Sarajevo entre 1992 i 1996 on els tirotejos continus entre franctiradors s’incrustaren en la quotidianitat convertint qualsevol acció que impliqués sortir al carrer en un autèntic acte de supervivència. Šejla Kamerić i Anri Sala realitzaren un treball de filmació conjunta que després donà dues pel·lícules independents, deixant clar que la visió personal, malgrat que el material de partida sigui el mateix, té una influència determinant en qualsevol aspecte de la vida, també en el món de l’art.

L’artista de Sarajevo Šejla Kamerić planteja la seva pel·lícula seguint el personatge que interpreta l’actriu espanyola Maribel Verdú. El neguit que suposa haver de decidir a cada instant quin camí seguir davant el risc d’ésser tirotejada, aquest carrer o potser aquella cruïlla, sola o enmig la multitud, mentre l’Orquestra Simfònica de Sarajevo, que en cap moment va abandonar la seva activitat, assaja l’obra La Patètica de Txaikovski, nom amb què es coneix la seva Simfonia nº 6. Els assajos, amb les seves parades sobtades i tornades a començar sobre el mateix passatge, es barregen amb el neguit de la dona al carrer sense saber què fer. Tota una obra que sens dubte remet l’autora a la seva pròpia experiència aterradora.

D’altra banda, la pel·lícula de l’artista albanès Anri Sala incideix en el fet que el personatge de Maribel Verdú és a més membre de l’orquestra i s’adreça a l’assaig. Problemes amb el tempo interrompen l’assaig una vegada i una altra mentre la músic es deté a cada cruïlla i es carrega de valor contenint la respiració per tal de seguir endavant al temps que assaja mentalment la peça, taral·lejant-la. A la pel·lícula, doncs, l’assaig de l’orquestra i el devenir de la instrumentista convergeixen en la interpretació de la peça.

El projecte complet és una experiència bioscòpica necessària, aperturista i higiènica, davant la qual l’espectador ha de fer valer la seva pròpia visió com una més i, al mateix temps, única en tot aquest trencaclosques de l’existència. 

EXPOSICIÓ clica aquí

Text de Juan Carlos Romero
Fotogrames del projecte 1395 days without red de Šejla Kamerić i Anri Sala
Cortesia de MACBA, Museu d’Art Contemporani de Barcelona. Tots els drets reservats