NAMINA

  •                                                                                          CATALÀ
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
  • MENU

Beneïda pluja



© Jordi Soler Quintana





Natàlia Miró do Nascimento ha crescut entre músiques i llengües diverses. Com a Namina presenta el seu primer disc, “Orlando”, perquè , com ella diu, “després de madurar-lo recorrent Catalunya ha arribat l’hora de fer-lo realitat i concretar el seu repertori en directe amb un fil argumental”. Namina és l’alter ego que transforma en música les seves passions i obsessions. Des de l’altre cantó del mirall, el del públic, és un torrent creatiu de ritmes, melodies i intimitat. I així ens arriba “Orlando”, amb l’actitud pròpia d’aquell “Perquè vull” d’Ovidi Montllor, amb el matís afegit de l’amor, la necessitat i la diversitat- Tot, doncs, riquesa i delicadesa. Ella diu que fa “rock mediterrani d’autor o alguna cosa així” però oblida seva la profunda atmosfera literària. El disc és ple de personatges propis i aliens. Al mateix Orlando de Virginia Woolf, Namina afegeix al ball la Tereza de la novel·la "Tereza Batista Cansada de Guerra" de Jorge Amado, i els petits i grans moments de la vida van ruixant-los ambdós i la resta de cançons com pluja fèrtil de la que la terra de la nostra ànima mai n’acaba de tenir prou. Amb la pluja de la Namina, cal oblidar els paraigües i deixar que ens mulli ben molls els cors.

Per què vas escollir la música com a mitjà d’expressió?

Primer anava a dir el tòpic: "de fet, la música em va escollir a mi". Però no seria veritat. Sempre, des de ben petita, m'han agradat i he practicat moltes disciplines artístiques. La meva primera vocació era ser ballarina, sóc una ballarina frustrada. Però també he escrit des de sempre i he dibuixat, pintat...

Amb la música suposo que vaig trobar el mitjà que més connectava amb mi, el més visceral. I també vaig veure que, si m'hi esforçava, podia arribar a fer-ho mínimament bé.

Vas créixer en un entorn musical?

Tropicalment musical. És a dir, a casa no hi havia músics, a la família no hi ha músics. Però la meva mare és musical. He mamat música tota la vida, sobretot per la part brasilera, tot i que a casa sonava música de tot tipus.

Per això has escollit Namina com a nom artístic, agafant una part del teu nom i dels teus dos cognoms, bevent de totes les teves fonts?

No tinc cap gràcia en això d'inventar-me noms. Un amic, músic de Moçambic, em va batejar així i em va agradar molt. És curt i fàcil.

Però sí que és cert que les teves cançons tenen un so d’arrel, no només estilístic sinó personal, de molt endins. De fet comentaves que la música era per a tu el mitjà més visceral. La composició per a tu és sempre un exercici introspectiu, fins i tot terapèutic?

Sí, malgrat que ara "terapèutic" no vol dir el mateix que quan tenia catorze anys. Però ho segueix sent, encara que hi hagi temes que no parteixin de vivències autobiogràfiques. La composició és introspectiva i solitària. El directe és l'explosió de la comunió amb l'altre. És la professió perfecta!

En quina circumstància et trobes més a gust, en la soledat o en la comunió?

En les dues. L'equilibri és la clau. Per composar, la soledat, per actuar, la banda sencera i un bon públic.

Donada l’ànima de blues que transpira la teva música t’he de preguntar, com vius la tristesa?

No puc evitar viure-la com a material creatiu. Pot sonar una mica estúpid, però la veritat és que nosaltres decidim com ens enfrontem a la vida. Tot es transforma. La tristor, com l'alegria, duren el que vols que durin o el que cal que durin. La tristor, un cop transformada en cançó, és material terapèutic a disposició teva en qualsevol moment.

Parlant de transformació, obres el teu disc dient que et sents com “Snake Skin Shedding “. Una metamorfosi?

Sí, aquesta cançó precisament parla de la meva relació amb la música. Sovint comento que jo no necessito drogues perquè "m'endrogo" jo mateixa. La música, els llibres i el cinema són la meva droga, literalment. Però és quan canto que no puc evitar entrar en un estat paral·lel. És una metamorfosi contínua. Quan algú em diu que li ha arribat això, sóc la persona més feliç de la Terra.


© Jordi Soler Quintana



I qui és Orlando? O què representa?

És curiós, Orlando és un dels temes del disc més recents. "Orlando" de Virgina Woolf és un dels llibres que més m'han marcat. L'acostumo a rellegir una vegada a l'any. Feia molt de temps que volia fer una cançó sobre el personatge, però no m'atrevia. Fins que finalment em vaig decidir a fer-lo. Quan els vaig tenir fet, em vaig adonar que Orlando sóc jo. Alhora, crec que Orlando som tots. Éssers lliures per sobre de tot. Els gèneres, les etiquetes, etc. només són paraules que ens fan interpretar rols en la societat.

Però normalment no som capaços d'escapar-ne. Creus que som éssers lliures o presoners de l'instint de supervivència?

Som éssers lliures empresonats. Però sempre és millor crear la teva pròpia presó sabent què necessites que no pas viure en la presó que t'han imposat els altres.

Però el normal és adaptar-se als altres...

És bonic adaptar-se als altres, segurament una de les coses més boniques que podem fer. Per això cal intentar estar envoltat de gent per la qual estàs disposat a adaptar-te.

Novament la comunió.

Sí!

Però no trobes que la riquesa es troba precisament en la diferència? No és aquesta la que ens fa avançar?

Clar, si no no caldria adaptar-se als altres. Adaptar-se no vol dir cedir en tot. Els altres també s'han d'adaptar a tu. I no sempre serà possible. És part del joc. No tots ens podem agradar i ser amics, no?

No, esclar. Curiosament en un altre tema cantes “vi que o mundo era eu...tudo na verdade / sempre foi simples / como a pisada na beira do mar”. M’ha fet pensar en Protàgoras qui va dir “L’home és la mesura de totes les coses”…És un moment d'egocentrisme o creus que la veritat és en un mateix?

Sí, ara que ho veig pot ser vist com a egocentrisme! Però res més lluny del que pensava en aquesta cançó. "Como a pisada na beira do mar" parla de les petites coses, els instants efímers. Dir que jo sóc el món ho veig com dir que n'ets part, una part minúscula i efímera. I tot així hi ha instants fantàstics, com trepitjar la sorra de la platja i veure com el mar l'esborra.

La vida també s'esborra...

Exacte.

A "Dirt" cantes “What am I supposed to do? Nothing but pray” Tens un concepte espiritual de la vida?

En realitat, no ho sé. Suposo que sí.Però la meva espiritualitat és com la meva música, eclèctica i visceral. La natura m'impressiona prou com per despertar-me l'espiritualitat.

Visceral i espiritual podria sonar contradictori. Busques normalment les contradiccions?

Ai, no les busco, em troben!

No t'hi trobes a gust?

Sí, m'he adaptat a les contradiccions en amorosa comunió.

Touché. I "Com plou"...Déu n'hi do amb la teva pluja!

Hahahaha!

L'aigua et mou o ets més terrestre?

Els elements en general. Però sí, l'aigua és un tema recurrent.

Per acabar, em podries explicar un somni que hagis tingut mentre dormies?

Jo de petita en un lloc que podria ser el barri de Sarrià de Barcelona, anant a un edifici antic molt bonic i envoltat d'un jardí silvestre. Entrant en una mena de recepció/botiga, una senyora gran amb monyo em donava unes sabatilles de ballet. Naturalment, jo era mooolt feliç! De fet, encara vull tenir les meves primeres sabatilles de ballet.










Escolta l'àlbum de Namina Orlando aquí


Una entrevista de Juan Carlos Romero
Namina website namina.net
Fotos Jordi Soler Quintana. © Jordi Soler Quintana
Cançó Orlando lletra i música de Namina
Vídeo dirigit per Jordi Soler Quintana
Vídeo editat per Microscopi © & ℗ 2014 Microscopi
Tots les drets reservats